Pacientul
meu, Sigmund Freud
|
mis à jour le
dimanche 14 fÈvrier, 2010 11:43
|
|
|
|
|
|
Traduction en roumain par Nicolae
Constantinescu
chez
|
|
Viena, 1908, Isaac
Rabinovici, student la medicina, il intalneste pe Sigmund Freud. Marele
profesor, deja celebru, se ataseaza de acest Candide si ii vorbeste
fara retineri: iubiri, aversiuni, gelozii — confidente pe care
Isaac le consemneaza intr-un jurnal. Zi de zi, tanarul povesteste faptele
maestrului, dar si viata Vienei. Si dezvaluie tot ceea ce nu s-a spus
despre psihanaliza, despre viata privata a lui Freud, despre excesele
si nebuniile unei revolutii din acel secol. Intr-o zi de decembrie a
anului 2003, acest document, caruia nimeni nu-i banuia existenta, cade
în mainile unui cercetator expatriat. Dar cu cat cititorul patrunde
mai profund in viata acestui necunoscut ivit din trecut, cu atât
se inmultesc necazurile care cad pe capul lui, ca si cum documentul
ajuns la el dintr-o intamplare ar fi fost legat de un blestem. Imbinand
trecutul cu prezentul, adevarul cu fictiunea, Tobie Nathan a reusit
un roman de o libertate si indrazneala uluitoare.
|
|
|
Tobie
Nathan
Tobie Nathan (nascut in 1948), este unul dintre reprezentantii de seama
ai etnopsihiatriei (disciplina medicala care se ocupa cu studiul bolilor
mintale în raport cu faptele sociale proprii culturilor primitive
s¸i societašt¸ilor industriale) in Franta.
Doctor in psihologie, dar si in litere si stiinte umaniste, Tobie Nathan
este profesor de psihologie clinica si patologica la Universitatea Paris
VIII.
Lucrarile sale au dat nasteri la dezbateri si controverse aprinse in
Franta, viziunea sa asupra asupra psihoterapiei nefiind acceptata de
anumiti psihanalisti, tributari ideilor despre sugestie, vehiculate
in opera lui Sigmund Freud.
Contributia sa la “Cartea neagra a psihanalizei” a dat nastere
de asemenea la noi polemici, desi autorul a negat ipoteza ca textele
sale ar avea un caracter polemic.
Lucrarile sale se bucura de o larga apreciere dincolo de granitele Frantei:
in Italia au fost traduse multe dintre scrierile sale, la fel si in
Canada, Elvetia si Belgia, unde observatiile sale au fost experimentate
cu succes in anumite clinici particulare de psihiatrie.
Pe langa activitatea stiintifica, Tobie Nathan este preocupat si de
activitatea literara, mai multe romane ale sale fiind publicate incepand
cu anul 1993.
Cel mai recent roman al sau, “Pacientul meu Sigmund Freud”
, a intrunit aprecieri pozitive atat din partea publicului cat si din
partea criticii de specialitate. Bazat pe fapte reale din viata “parintelui”
psihanalizei, romanul propune o alta fata a lui Sigmund Freud: in locul
clinicianului care inregistreaza si analizeaza evolutia pacientilor
sai, il avem pe Freud in ipostaza unui pacient, a unui om obisnuit,
cu slabiciunile si temerile sale.
|
|
|
|
Opinia
Opinia cumparatorilor numar comentarii:
Daniela Galvan •
Bucuresti • 08/10/2007 •
O carte ce merita toata atentia. Mi-a placut foarte mult sa citesc amanunte
noi din viata lui Freud.
Cristian Popa •
Craiova • 02/10/2007 •
Tobie Nathan a reus¸it o adevašrataš capodoperaš pe care nu o
mai las¸i din mânaš pâna la ultima paginaš. Un roman
frumos care ne povestes¸te viat¸a lui Freud, nas¸terea
psihanalizei, intrigile, conflictele, dar s¸i cafenelele vieneze,
efervescent¸a intelectualaš s¸i artisticaš a epocii, libertatea
sexualaš s¸i revolut¸ia care se pregaštea. De citit neapašrat
laura figescu • Biucuresti • 27/09/2007 •
Când am deschis aceastaš carte, am pornit într-o aventuraš
în douaš lumi: Viena 1908, Bujumbura (Burundi) 2003. Am aflat
adevašruri despre istoria psihanalizei s¸i despre realitatea viet¸ii
din Africa. Un mare roman — un roman cu multe chei s¸i multe
compartimente, cum rar se mai scrie astašzi. Genial!
alina • bucuresti
• 25/09/2007 •
Acest roman seamašnaš cu o saga de geniu, stilul e atractiv s¸i
curge frumos. Dar mai are un atu care face din el o adevašrataš capodoperaš:
cont¸ine idei surprinzaštoare, informat¸ii despre o epocaš,
despre Freud, Viena, psihanalizaš pe care nu e cu putint¸aš saš
le mai uit¸i!
|
|
Julya.
Simply me |
Pacientul
meu Sigmund Freud
Tobie Nathan a realizat un roman superb. Incursiunea din prezentul 2003
(Burundi) in trecutul 1908-1939 din Viena si Primul razboi mondial, formeaza
o poveste captivanta pe care o savurezi si astepti cu nerabdare sa vezi
ce se mai intampla.
Exprimarea subtila a urii si a neacceptarii evreilor, incercarea acestora
de a-si gasi un loc al lor, obiceiurile si traditiile acestora te determina,
parca, sa coalizezi cu ei, sa-i admiri pentru putera lor de a supravietui.
Odata cartea terminata, ramai cu o amintire frumoasa, simti ca ai facut
parte din lumea lor si iti doresti sa o mai citesti inca o data pentru
a (re)gasi frumusetea, simplitatea si micile bucurii si escapade ale lumii
linistite de dinainte de ravagiile razboiului.
Ramai cu o intrebare: toate acestea au fost adevarate? Daca da, atunci
adevarul doare, iar daca nu, povestea este extraordinara. |
|
Psihogen.ro |
COSTIN
PATRASCU
23.08.2007
Pacientul meu Sigmund Freud" - note de lectura
Daca intr-un post anterior am facut cateva speculatii visavis de motivatia
lui Tobie Nathan de a scrie acest roman, avansand cu lectura mi-am zis
ca n-ar fi rau sa imi notez totusi si cateva idei care ar putea crea
o imagine mai detaliata a continutului romanului. Asadar...
Sunt destul de transparente multe din criticile aduse psihanalizei.
Astfel, de exemplu, i s-a reprosat psihanalizei pretentia de universalitate,
plecand de la speculatiile unui singur om, imersat in cultura vieneza
a veacului XIX. Nu cumva Freud a exagerat atunci cand a atribuit propriilor
conceptii si idei un caracter de universalitate? Ideea o regasim, in
cheie ironica, in jurnalul Dr. Rabinovici: „Omul acesta este cu
adevarat suprinzator! Sa fie un semn al geniului faptul ca imprima lumii
propria psihologie? Ideile care ii trec prin minte la un moment dat
sunt destinate sa capete consistenta, sa devina adevaruri. Le experimenteaza
mai intai in familie, apoi le impartaseste celor apropiati, elevilor.
Si dupa ce le-a slefuit indeajuns, le prezinta unui public mai larg.
Dar atunci, lucrurile se schimba. Nu mai sunt opinii sau ipoteze; au
devenit aproape principii. Cei care nu il urmeaza imediat isi ascund
realitatea. Isi ascund lor insisi adevarul din cauza unor probleme psihice
sau, si mai rau, sunt animati de intentii rauvoitoare?” Ultima
intrebare face aluzie la rigiditatea cu care Freud tinea la parerile
sale, neadmitand nici pareri contrare, nici critici, parand a fi convins
ca este singurul detinator al adevarului. In acest context, cei de alta
parere erau catalogati drept „rezistenti” la psihanaliza,
erau suspectati de boli psihice sau de intentii necurate. Altminteri,
de ce nu ar accepta adevarul universal si absolut al lui Freud?
Avea oare Freud chiar atat de multa incredere in veridictatea teoriile
sale sau mai degraba era un om care stia sa-si vanda ideile, urmarindu-si
scopurile? „Visul meu, mi-a marturisit el, e ca oricine –
un birjar, un anticar, un cersetor, oricine – sa-si spuna, vazandu-ma:
iata omul cel mai inteligent din Viena.”
Nu numai Freud este prezentat caricatural, ci si Jung, pe care il ghicim
sub numele de Carl Gustav Alt. In timpul sedintelor sale de psihanaliza
cu unul dintre faimosii nebuni ai Vienei, Dr. Alt pare preocupat pana
la obsesie nu de vorbele pacientului, ci de una dintre asistente, pe
care o pomeneste frecvent, intrerupandu-si pacientul. Acesta isi incurajeaza
de fiecare data psihanalistul sa treaca la fapte, sa-si exprime sexualitatea
inhibitata si, dupa ce il va suprinde intr-o zi in plina activitate
sexuala cu asistenta, va conchide ca el este cel care l-a psihanalizat
pe Carl Gustav Alt. Unui alt pacient aflat in psihanaliza pentru dependenta
de cocaina, Hanna, Dr. Alt ii spune, pornind de la un vis al acesteia,
ca intr-o viata anterioara a fost o vestala romana sau greaca. „Greaca,
mai bine greaca!” pare a se hotari in cele din urma doctorul Alt.
Freud, auzind interpretarea tanarului sau coleg, o va ridiculiza fatis,
exprimandu-si mahnirea pentru deraierea teoretica si mintala a protejatului
sau. De altfel, Freud nu are incredere in fantasmagoriile doctorului
Alt, dar nu isi poate permite sa il indeparteze din grupul sau din motive
care tin de strategia promovarii miscarii psihanalitice: „Asadar,
aceasta era ingrijorarea lui Freud: se temea sa nu-si piarda singurul
goy [ne-evreu] din grup, garantia lui in fata lumii.”
Nu numai omul, dar si teoriile sale sunt tinta numeroaselor ironii din
aceasta carte: paranoia pare a fi o organizare defensiva impotriva homosexualitatii,
iar homosexualitatea ar fi un mod de aparare impotriva gandurilor delirante
de persecutie, ar fi explicat Freud la primul Congres International
de Psihanaliza, din 1911. In alt context, unul dintre personaje nu se
dumireste deloc cu privire la sublimarea sexualitatii, vazand in jurul
sau atatia artisti interesati de sex, ceea ce il face sa se intrebe
retoric „Cum pot ei sa vorbeasca de sublimarea sexualitatii! Sublimul
este insublimabil!”
Sa fim bine intelesi, ironiile nu sunt gratuite, ele fac trimiteri la
date istorice, la idei care exista cu adevarat in opera lui Freud, la
conflicte sau stari de fapt despre care daca nu s-a scris, cel putin
s-a vorbit la vremea respectiva – nu uitati ca Tobie Nathan este
nu numai un foarte bun cunoscator al psihanalizei ci si al istoriei
psihanalizei, o adevarat enciclopedia embulanta in materie de psihanaliza,
cum l-a prezentat Irena Talaban. De aceea, cele mai fine ironii sunt
si cele mai putin sesizabile, ele fiind in fapt accesibile doar celor
familiarizati cu principiile, conceptele si tehnica psihanalitica.
Unul dintre personaje, Hanna, devine pacienta lui Freud, dupa ce acesta
ii da permisiunea intretinerii unei relatii amoroase cu Carl Gustav
Alt. Pasiunea dintre cei doi aparuse in timpul unei psihanalize, in
focul unui „transfer” consumat rapid si fara retineri din
partea doctorului-psihanalist. Treptat, Hanna devine informatorul lui
Freud cu privire la activitatea doctorului Alt, comparata de Dr. Rabinovici
cu un agent al Ohranei, politia secreta a tarului: „Ce economie
de mijloace si eforturi! In cazul psihanalizei, nu e nevoie sa interoghezi
informatorii, nici macar sa-i platesti – ei insista sa vorbeasca
si chiar sa te plateasca pentru asta!”
Dincolo de exemplele concrete, de ironiile punctuale, de criticile mai
mult sau mai putin mascate aduse lui Freud sau Jung, se simte in romanul
lui Nathan un amestec ciudat de zeflemea si simpatie pentru grupul acela
pestrit de visatori, fantezisti intelectuali si nonconformisti ai sfarsitului
de veac XIX care au fondat miscarea psihanalitica. De parca mesajul
autorului ar fi „iubiti-i, simpatizati-i cel putin, pe acesti
nebuni frumosi dar, pentru Dumnezeu!, nu-i luati in serios. Ati cadea
in capcana lor – care nici macar nu va este intinsa voua, ei nedorind
decat sa pacaleasca efemerul, lipsa de sens, singuratatea si moartea
cu fanteziile lor. Si sa castige si ceva glorie si bani pe deasupra.”
|
|
Clubul
de carte – Pacientul meu Sigmund Freud |
May
6th, 2008
Când afli caš autorul cašrt¸ii – Tobie
Nathan – nu este doar un scriitor pasionat de psihanalizaš, ci s¸i
cel mai de seamaš reprezentant al etnopsihiatriei, încetezi saš
mai prives¸ti cartea ca fiind rezultatul unei imaginat¸ii
debordante s¸i încerci saš gašses¸ti sensurile ascunse
în spatele randurilor.
S¸i prima întrebare care ne vine în minte este urmaštoarea:
De ce un specialist ar aduce în discut¸ie posibilitatea existent¸ei
unui document despre viat¸a privataš a lui Freud?
Dupaš cum aflašm încaš de la începutul romanului, alte astfel
de documente sunt încadrate ca periclitând sigurant¸a
statului (?!) s¸i nu vor fi accesibile decât dupaš 2113. Întrebarea
este fireascaš s¸i aproape necontrolataš: De ce?
Ce pot ascunde aceste documente? Ce nu se s¸tie despre Freud? Ce
mare secret se vrea t¸inut în umbraš?
Existaš secrete care ar claština din temelii (freudiene) psihanaliza?
Care, saš nu uitašm, este o afacere foarte înfloritoare, dar mai
ales costisitoare!
Trecând dincolo de acest mister cu iz de conspirat¸ie, cartea
ne cuceres¸te prin descrierea veridicaš s¸i foarte umanizataš
a lui Freud s¸i a discipolilor saši.
Ceea ce atrage cel mai mult la carte este dorint¸a de a îl
cunoas¸te pe Freud în intimitate, dincolo de celebrul nume
s¸i de important¸a sa istoricaš. Nathan ne dezvašluie un om
inteligent (des¸i nu se feres¸te niciodataš saš îi ironizeze
geniul), foarte preocupat de modul în care este privit de cei din
jurul sašu s¸i ves¸nic atent la impresia care o lasaš altora.
Aceasta atitudine ironicaš fat¸aš de micile manii ale lui Freud
îl transformaš pe acesta într-un personaj caricatural sau
doar într-un personaj mai real, mai uman?
Tobie Nathan ne invitaš saš tragem cu ochiul s¸i în casa Freud,
la viat¸a sa privataš s¸i la pasiunile sale de naturaš sexualaš.
Nathan sust¸ine ca fiind realaš bašnuiala caš Freud ar fi avut o
relat¸ie cu Minna, cumnata sa, care locuia alašturi de sot¸ii
Freud.
Care teorie a bigamiei convinge mai mult:
a) cea avansataš de Hanna: Freud s-a îndrašgostit de la inceput
de Minna s¸i a as¸teptat împlinirea a 14 ani (ispašs¸irea
pašcatului) pentru a o aduce în casa sa s¸i a putea începe
o relat¸ie cu ea?
b) disculparea oferitaš de Freud: fiecare femeie îs¸i are
rolul ei – de mamaš sau amantaš?
O provocare o reprezintaš încercarea identificašrii numelor adevašrate
din spatele personajelor romanului. Luând în vedere caš Tobie
Nathan cunoas¸te foarte bine istoria psihanalizei, este improbabil
ca el saš nu fi schit¸at personajele în funct¸ie de
realitate. De aceea vaš propun saš încercâm saš identificašm
trei dintre personajele romanului: doctorul Alt, Hanna s¸i frumoasa
Issabela.
1). Doctorul Alt – prieten s¸i discipol a lui Freud, rašces¸te
relat¸iile cu el din cauza unor dispute de naturaš teoreticaš. Este
deseori ironizat pentru slašbiciunea sa pentru paciente/asistente s¸i
practicaš bigamia.
Toate aceste indicii îl dezvašluie pe C.G. Jung? Alte pašreri?
2) Hanna – pacienta lui Freud s¸i a lui Alt (Jung). Este ea
a “doua sot¸ie” a lui Jung – Antonia Wolff? Sau
este Anna O. (Bertha Pappenheim) celebrul caz de isterie s¸i de
transfer tratat de Freud? Sau Nathan combinaš ambele cazuri într-un
singur personaj?
3). Frumoasa Issabela – print¸esa foarte bogataš, tratataš
de Freud s¸i cašruia îi lasaš o urias¸aš avere pentru
a-s¸i continua cercetašrile. Putem saš o ghicim pe Maria Bonaparte,
Print¸esa Greciei s¸i Danemarcei?
|
julya
says: |
7
May, 2008 at 11:15 am
Nu prea stiam multe despre Freud, Jung, psihanaliza.
Stiam cam ce se stie la modul general. Dar Pacientul meu Sigmund Freud
m-a facut sa vreau sa aflu mai multe.
Intr-adevar, povestea te prinde de la primele pagini tocmai datorita misterului
in care invaluie documentele lui Freud, ceea ce “nu se stie”
despre psihanaliza. Iar aruncarea unei priviri asupra vietii unei personalitati
atat de importante, coborarea lui printre oamenii obisnuiti, chiar si
prin intermediul fictiunii, te fac sa vrei sa afli mai multe despre ceea
ce s-a intamplat cu adevarat. Si apoi impletirea firului narativ al caietelor
lui Jack Bean cu jurnalul celui care le citeste sporesc putin pofta de
citit pentru cei pasionati de aventura:)
Cat despre teoria bigamiei, pentru mine a fost convingatoare cea avansata
de Hanna, poate si din cauza faptului ca am prins drag de Freud si chiar
nu mi-ar place sa cred ca ne cataloga doar in mame si amante:) In realitate
nu stiu care este teoria lui…urmeaza sa ma documentez.
Despre personaje, cu siguranta doctorul Alt este de fapt Jung. Motivul
pentru care Tobie Nathan a folosit doar pentru el un alt nume decat cel
real, spre deosebire de ceilalti discipoli din jurul lui Freud carora
le-a pastrat numele real, ar putea fi acela ca nu este de acord cu ideile
lui si ar inclina mai mult catre Freud (o parere).
Hanna ar fi in opinia mea mai degraba Antonia Wolff, insa probabil Nathan
a combinat putin cele doua personaje reale; Issabela ar putea fi intr-adevar
Maria Bonaparte.
O carte ce m-a incantat, ce m-a facut sa caut noi informatii, cu care
nu m-am plictisit nici un moment. Si ce altceva ne-am putea dori din partea
cartilor?
|
Ana-Maria
says: |
7
May, 2008 at 10:32 pm
Ovidiu – ma bucur ca ti-am trezit interesul
|
|
7
May, 2008 at 10:43 pm
@julya – mi-ai amintit de un aspect pe care eu
l-am neglijat: prezentul.
mie razboiul prezentului mi-a amintit mai mult de coruptia africana decat
de interesele celor care doreau sa puna mana pe documente.
dar eu personal, imi simteam lectura intrerupta de aceste episoade ale
“prezentului” ai abia asteptam sa ma intorc la povestea lui
Freud. sa fi fost singura? …/… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|